مشخصات فنی دوربین مداربسته داهوا / دوربین PTZ چیست؟
نوشته شده توسط : جعفر

مشخصات فنی دوربین مداربسته داهوا

داهوا تکنولوژی ارائه دهنده خدمات و راه حل های هوشمند IoT مبتنی بر ویدئو در جهان است. بعد از شرکت هایک ویژن دومین برند تولید کننده دوربین مداربسته در دنیاست. این شرکت نیز مانند رقیب خود از کشور چین است. فناوری و راهکارهای پیشنهادی Dahua در مسیر توانمندسازی جامعه ایمن تر و زندگی هوشمندتر ارائه می شود. شرکت داهوا با شرکت های بزرگ در صنعت و زمینه های مرتبط همکاری می کند تا بهترین محصول و راه حل را برای مشتریان به ارمغان آورد. از شرکای جهانی این شرکت می توان به سونی، تگزاس اینسترومنت، های سیلیکون، جنتک اشاره کرد.

 
 
 

کیفیت دوربین مداربسته داهوا

کیفیت دوربین های مداربسته داهوا یکی از پارامترهای محبوبیت این برند است. چرا که کیفیت و رزولوشن تصویر برای ثبت جزئیات و تصاویر بسیار حائز اهمیت است. در زمان انتخاب دوربین مداربسته یکی از سوالاتی که به فروشنده پاسخ می دهید “دوربین با چه کیفیتی می خواهید” است. برخی به گونه ای دیگر به پاسخ این سوال می رسند. به این صورت که دوربین را برای چه مکانی مدنظر دارید و از تصاویر ضبط شده چه چیزی برای شما مهم است.

کیفیت تصویر با عدد و واحد مگاپیکسل بیان می شود، هر چه عدد بزرگتر، رزولوشن تصویر بالاتر است. در نظر داشته باشید تنها عامل تعیین کننده کیفیت تصویر دوربین مداربسته داهوا این عدد نیست. بلکه عواملی مانند سنسور تصویر، چیپ ها، قابلیت های نرم افزاری، فریم ریت و… موثر هستند.

 
 
 

محصولات داهوا

Dahua برای پیروزی در بازار رقابتی دوربین مداربسته تنوع محصولات خود را در هر دو تکنولوژی وسعت داده است. در واقع داهوا توانسته در دو طیف تحت شبکه و آنالوگ طرفداران و مشتریانی خوبی بدست آورد.

در دسته بندی تولیدات کمپانی داهوا دوربین های مداربسته تحت شبکه، آنالوگ HDCVI، نمایشگر ها، تجهیزات ساختمان هوشمند، سوئیچ و تجهیزات جانبی قرار دارد. هر کدام از این دسته ها در گروه هایی تقسیم بندی شده اند تا انتخاب برای مشتریان راحت تر انجام شود. در دوربین های IP داهوا، دوربین با لنز ثابت، سنسور چندگانه و پانوراما، گردان یا PTZ و دستگاه های NVR را مشاهده خواهید کرد. در دسته دوربین های HDCVI نیز دوربین های PTZ، دوربین با لنز ثابت، پانوراما یا چشم ماهی و دستگاه DVR قرار دارد.

 

مشخصات فنی دوربین مداربسته داهوا

در دوربین های مداربسته داهوا فناوری های اصلی شامل : فناوری پردازش تصویر، فناوری تعبیه شده هوشمند، فناوری پیشگیرانه، ذخیره سازی ابری و فناوری شبکه است. برای هر کاربری یک محصول داهوا وجود دارد. شرکت داهوا سه سری از محصولات که مناسب برنامه های کاربردی از ساده تا پیشرفته هستند، را ارائه می دهد. از محصولات اولیه گرفته تا جدیدترین فناوری‌های نظارت تصویری پیشرفته، دوربین‌ها، ضبط‌کننده‌ها و لوازم جانبی با قیمت رقابتی عرضه می شود. سه سطح محصول پیشنهادی این شرکت است. این سطوح محصولات خوب و مقرون به صرفه گرفته تا محصولات با قیمت رقابتی و ویژگی های عالی را شامل می شوند. فرقی نمی‌کند سری Lite، سری Pro یا خانواده سری Ultra داهوا را انتخاب کنید. همه محصولات دارای عملکرد و قابلیت اطمینان بالا هستند.

 

دوربین داهوا سری Lite

سری Lite که به طور خاص برای برنامه های کوچک تا متوسط طراحی شده است، تنها مقدار مناسبی از ویژگی ها را دارد. همین امر موجب شده است تا قیمت این محصول به حداقل برسد. این محصولات برای کاربرانی که نیازهای نظارتی اولیه دارند ایده آل هستند. وجه تمایز اصلی اکثر دوربین های سری Lite IP و HDCVI، ویژگی Digital Wide Dynamic Range (DWDR) است. گزینه های دوربین IP و HDCVI PTZ زوم اپتیکال با برد کوتاه یا متوسط را ارائه می دهند. دستگاه‌های ذخیره‌سازی معمولاً دارای مدل های 4، 8 یا 16 کانالی هستند.

 

دوربین داهوا سری Pro

سری Pro از محصولاتی تشکیل شده است که جذابیت اصلی بیشتری دارند. با این وجود در عین حال از قیمت اقتصادی بالایی برخوردار هستند. تمایز اصلی اکثر دوربین‌های IP با لنز ثابت و PTZ سری Pro، ویژگی تحلیل داخلی IVS است. IVS توانایی تشخیص و تجزیه و تحلیل اجسام متحرک را فراهم می کند. دوربین های IP وریفوکال و HDCVI دارای گزینه لنز موتوری برای سهولت در نصب هستند. با وجود WDR واقعی (تا 120 دسی بل)، اکثر دوربین های IP یا HDCVI برای مکان هایی که از نور مستقیم خورشید یا تابش خیره کننده دچار مشکل می شوند، عالی است. اکثر دوربین های IP و HDCVI PTZ دارای زوم اپتیکال با برد کوتاه هستند. دستگاه‌های NVR و DVR در این سری معمولاً دارای مدل های ۸، ۱۶ یا ۳۲ کانال با ضبط ۴K هستند.

 

دوربین داهوا سری Ultra

زمانی که به دنبال بهترین ها در دوربین داهوا هستید سری Ultra می تواند پاسخ شما باشد. وضوح فوق‌العاده بالا (تا 12 مگاپیکسل) به دوربین‌های تحت شبکه اجازه می‌دهد تا بهترین جزئیات را ثبت کنند. این سری از دوربین ها به انتخابی عالی برای برنامه‌های امنیتی پیشرفته در مشاغل متوسط و بزرگ تبدیل می‌شوند. Smart H.265+، سیستم تجزیه و تحلیل هوشمند ویدئویی داخلی (IVS)، و فضای ذخیره سازی روی برد از ویژگی های این رده دوربین پیشرفته است. اکثر دوربین های تحت شبکهPan Tilt Zoom (PTZ) دارای زوم اپتیکال با برد بالا هستند. روشنایی IR هوشمند بیش از 650 فوت برد دارد. دوربین های گردان HDCVI دارای وضوح 4 مگاپیکسل و زوم اپتیکال 30X است. دستگاه های ضبط معمولا دارای مدل های RAID 32، 64، 128 یا 256 کانالی با ضبط 4K می شوند.

 
 

دید در شب رنگی داهوا

با پیشرفت های مداوم در نرم افزار و سخت افزار، نسل جدید فناوری تمام رنگی در دوربین مدار بسته داهوا با ساختار حسگر دوگانه و بهینه سازی نرم افزار مجهز شده است. حتی زمانی که نور سفید خاموش است، می تواند تصاویر رنگی با کیفیت بالا داشته باشید. در نتیجه آلودگی نوری تا حد زیادی کاهش می یابد. علاوه بر این، رزولوشن 4K آن امکان گرفتن جزئیات رنگی زنده را در شب فراهم می کند. همچنین زوم اپتیکال و ویژگی های هوش مصنوعی در نوعی از دوربین های داهوا در صرفه جویی هزینه ها و بهبود کارایی بسیار موثر است. این دوربین ها برای انواع پروژه ها و کاربری ها مناسب هستند.

 
 
 

پک کامل دوربین مداربسته داهوا

دوربین های مداربسته در هر برندی ممکن است به صورت پک یا پکیج در بازار عرضه شود. وجود 80 درصد دوربین های متفرقه به صورت پک یا پکیج، موجب تصورات منفی نسبت به پکیج شده است. بسیاری از افراد بر این باورند که تمام پکیج ها بدون کیفیت هستند و خرید آنها کار اشتباهی است. باید خاطر نشان کنم که بسیاری از شرکت های معتبر از برندهای اصلی نیز اقدام به عرضه پکیج می کنند. شما در بازار می توانید به پک کامل دوربین مداربسته داهوا، پکیج هایک ویژن و هایلوک و… دسترسی داشته باشید.  در صورتی که تمام اجزای سیستم تشکیل دهنده پک از برند اصلی باشند خرید پک مشکل چندانی ایجاد نمی کند. تنها موضوعاتی به همراه دارد که باید به آنها توجه نمود.

پکیج ها یا پک مجموعه ای از چند دوربین مداربسته (دام یا بولت) به همراه دستگاه ضبط هستند. براساس اینکه پکیج دوربین مداربسته تحت شبکه یا آنالوگ است، نوع دوربین و دستگاه ضبط متفاوت خواهد بود. هارد قطعه ای مهم برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته محسوب می شود. در پکیج ها گاهی برای پایین آوردن قیمت و جذب مشتری، هارد را به طور جداگانه محاسبه می کنند و قیمت آن روی قیمت پکیج حساب نشده است.

موضوع مورد توجه دیگر این است که معمولاً برای نصب دوربین مداربسته داهوا محیط بررسی می شود و نوع آن تعیین می شود. هر محیط براساس موقعیت نور، شرایط آب و هوایی، بیرونی یا داخلی بودن محل نصب، میزان کیفیت مورد نیاز و… دوربین با مشخصات و ویژگی های خاص خود را می خواهد. حال با خرید پکیج تنها به یک نوع دوربین در چند تعداد دسترسی خواهید داشت.

 
 

دوربین PTZ چیست؟

دوربین PTZ توانایی چرخش به صورت افقی و عمودی را دارد. این دوربین را با نام های دوربین اسپید دام، دوربین گردان و دوربین PTZ می شناسند. دوربین اسپید دام توانایی زوم اپتیکال را دارد. (زوم اپتیکال به معنی زوم بر اجسام دورتر بدون کاهش کیفیت است.) دوربین گردان یکی از پر کاربردترین دوربین ها برای مانیتورینگ و نظارت کنترل شده است که عموماً برای کاربری های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه عملکرد این دوربین به این صورت است که کاربر برای دوربین اسپید دام یک یا چند Preset تعریف می کنند و دوربین نیز برحسب آن حرکت می کند و یا یک اپراتور حرکات آن را کنترل می کند.

 

  1.دوربین PTZ چیست؟

 

دوربین گردان را با نام های مختلفی می شناسند که معروف ترین آن دوربین PTZ است. PTZ مخفف عبارت Pan Tilt Zoom است. این نام برحسب نحوه عملکرد دوربین اسپید دام انتخاب شده است. Pan به معنی چرخش به سمت چپ و راست می باشد.Tilt نیز به معنی حرکت عمودی دوربین مداربسته به سمت بالا و پایین است.Zoom  نیز به معنی بزرگنمایی است. به واسطه آن که دوربین اسپید دام می تواند در جهات مختلف بچرخد و تصاویر با کیفیتی را ثبت کند به آن دوربین گردان نیز گفته می شود.

مزایای دوربین مداربسته اسپید دام

  • پوشش فضای وسیع تنها با یک دوربین
  • مجهز به قابلیت تعقیب خودکار (Auto Tracking)می باشد.
  • دارای زوم اپتیکال می باشد و می تواند بدون افت کیفیت بزرگنمایی را بر روی تصاویر انجام بدهد.
  • دوربین های اسپید دام قابلیت تنظیم و برنامه ریزی جهت چرخش، میزان زوم و زمان اجرای آن را دارند.
 

  3. کاربرد دوربین گردان

 

کاربرد اصلی دوربین PTZ برای نظارت دقیق در محیط ها پر رفت و آمد است. از این دوربین برای تعقیب و بزرگنمایی تصاویر در فاصله هایی نچندان کوتاه استفاده می شود. با استفاده از دوربین گردان پس از زوم کیفیت تصویر از بین نخواهد رفت. دوربینPTZ را می توان از طریق یک اپراتور مدیریت کرد و یا با به کارگیری قابلیت PRESET یک برنامه برای آن تعریف کرد تا بر اساس آن تصاویر را به ثبت برساند.

 

 

  4.دید در شب دوربین گردان

 

برای آنکه تصاویر واضح و قابل قبولی داشته باشیم باید نور کافی به لنز و از آنجا به چیپ تصویر دوربین بتابد تا تصویری قابل قبول در شب و یا تاریکی مطلق تشکیل شود. بعضاً افراد مجبور به نصب دوربین مداربسته در محیطی تاریک هستند که نور کافی در دسترس دوربین قرار ندارد تا تصاویر واضحی را به ثبت برساند اما با وجود ال ای دی های مادون قرمز به کار گرفته شده در طراحی دوربین های اسپید دام دیگر نیازی نیست نگران نور محیط باشید. عموماً دوربین PTZ دارای دید در شب 100 الی 500 متر است که با چک کردن دیتا شیت هر محصول داخل سایت شرکت تولید کننده می توانید میزان برد دید در شب آن را در یابید.

دوربین گردان می تواند به واسطه دید در شب IR, EXIR, COLORVU تصاویر با کیفیت و قابل قبولی را در نور کم و یا تاریکی مطلق شب ارائه بدهد. تفاوت این سه تکنولوژی دید در شب تنها در کیفیت تصاویری است که ثبت می کنند، دید در شب EXIR تصاویر سیاه و سفید با کیفیتی را در شب ثبت می کند اما دید در شب COLORVU  تصاویر رنگی را در شب ضبط می کند که می تواند برای بررسی جزئیات تصادف، جنایت و… مهم و کاربردی باشد.

 

 

  5.ZOOM دوربین PTZ

 

Z  انتهای اسم این دوربین مخفف ZOOM است. زوم به کار گرفته شده در این دوربین زوم اپتیکال است که به معنی زوم بر اجسام دورتر بدون کاهش کیفیت است. تنها دوربین هایی با لنز متغیر می توانند از زوم اپتیکال پشتیبانی کنند که تمامی دوربین های اسپید دام دارای لنز متغیر می باشند. در کاتالوگ دوربین مداربسته زوم اپتیکال را با ضریب X نمایش داده می شود. به طور مثال 20X به معنی این است که دوربین می تواند تا 20 برابر فاصله تا سوژه بر روی آن زوم کند. زمانی که شما از زوم اپتیکال استفاده کنید دیدتان محدودتر خواهد شد و جزئیات بیشتری را می بینید.

 

 

  6.قابلیت تعقیب خودکار دوربین اسپید دام ( Auto Tracking )

 

قابلیت تعقیب خودکار به این معنا است که دوربین گردان بر حسب پارامترهای تعریف شده سوژه را تشخیص می دهد و تا زمان خارج شدن از دید آن را تعقیب می کند و تمامی حرکاتش را ثبت می کند. این ویژگی در دوربین های اسپید دام جدید هایلوک وجود دارد و شما می توانید از آن برای تعقیب سوژه های مورد نظرتان استفاده کنید.

 

 

  7.قابلیت Preset دوربین اسپید دام

 

با به کارگیری این قابلیت می توانید یک الگوی رفتاری برای دوربین اسپید دام تعریف کنید. به عنوان مثال می توان میزان چرخش، زوایای چرخش، زمان های مختلف چرخش(برای مثال بعد از 5 دقیقه گردش به چپ یا راست…)، زوم دوربین و … را برای دوربین تنظیم نمود. با استفاده از این قابلیت دوربین به صورت خودکار طبق الگوی رفتاری تعیین شده از سمت کاربرد رفتار کرده و سوژه را تعقیب می کند و دیگر نیازی به اپراتور نخواهید داشت.

به طور مثال می توانید دوربین اسپید دام را برای خط تولید مورد استفاده قرار بدهید و برای آن Preset خاصی را تعریف کنید که تمام مسیر خط تولید را رصد کرده و تصویر برداری کند، در نقطه ایی خاص زوم کند و یا چند ثانیه ایی متوقف شود و بعد مجددا شروع به حرکت کند. در صورتی که بخواهید به صورت دستی دوربین را کنترل کنیدPreset  متوقف خواهد شد و زمانی که کارتان به اتمام برسد انجام دستوراتPreset  از سر گرفته می شود.

 

 

  8.چرا به دوربین های گردان PTZ می گویند

 

دوربین گران و دوربین PTZ هر دو نام های دوربین مداربسته اسپیددام است که می تواند بدون نیاز به اپراتور محوطه را رصد کند و بدون افت کیفیت برروی نقاط مختلف تصویر زوم کند.


 

 

 
 
 

 





:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: